Przeszczep włosów kobiet

Zabieg przeszczepu włosów stosowany jest zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Zabiegi również wykonuje się w przypadku leczenia blizn pourazowych i pooparzeniowych zarówno u dorosłych jak i u dzieci.

Około 30% wszystkich przypadków łysienia i utraty włosów dotyczy kobiet. Kobiety coraz częściej rezygnują z dostępnych form kamuflażu występującego u nich łysienia jak np. zagęszczanie i przedłużanie włosów, na rzecz efektywnego leczenia. Zabieg przeszczepu włosów diametralnie poprawia wygląd zewnętrzny jak i stan psychiczny pacjentek.

Objawy, których nie należy bagatelizować:

• Ogólne przerzedzenie włosów
  • Przerzedzenie w okolicy czołowej (za linią włosów)
  • Przerzedzenie w koronie lub wierzchołku głowy
  • Recesja w linii włosów na skroniach
  • Utrata włosów okolicy brwiowej (rzadkie brwi lub ich całkowity brak)
  • Rzęsy (cienkie, krótkie i rzadkie rzęsy lub brak)
  • Utrata włosów po urazie lub po zabiegach chirurgii plastycznej
  • Wypadanie włosów z powodu nadmiernego naciągania (np. gumką do włosów, spinkami, itp.) lub skręcania.

Dobór metody leczenia oraz jego przebieg zawsze jest uzależniony od indywidualnych cech pacjentki, stanu zdrowia oraz jej oczekiwań.

Metoda STRIP

Przeszczep włosów to prosty zabieg chirurgiczny, który polega na pobraniu wycinka skóry owłosionej z tyłu lub z boku głowy – włosy w tym miejscu są stałe (permamentne) i nie podlegają działaniu dehydrotestosteronu (DHT). Następnie lekarz i jego asystenci dzielą pobrany wycinek na małe części, tzw. jednostki cebulowe (przeszczepy). Przeszczepy mogą różnic się wielkością i zawierają jeden, dwa, trzy, a czasami cztery pojedyncze włosy. Po przygotowaniu obszaru biorczego skóry głowy przez lekarza (polegającego na mikronacięciach skóry) następuje wszczepianie przeszczepów.
Czas zabiegu zależy od liczby przeszczepów, zwykle – przy ilości 1000 przeszczepów zabieg trwa około 2-3 godzin, przy ilości 1500 przeszczepów około 3-4 godzin. Przy ilości powyżej 2000 przeszczepów zabieg może trwać około 5-6 godzin. Przeszczepione włosy przechodzą przez fazy gojenia zwykle w okresie dwóch do trzech miesięcy od zabiegu. Po tym okresie włosy zaczynają rosnąc w tym samym tempie jak włosy normalne. Średnia wzrostu wynosi około 1-1,5 cm miesięcznie.

Metoda FUE

Przeszczep mieszków włosowych metodą FUE (Follicular unit extraction) jest zabiegiem wykonywanym ambulatoryjnie (czas trwania w zależności o ilości włosów to od 5-8 godzin), a jego główną zaletą jest bardzo mała inwazyjność. Dzięki temu minimalizowane jest ryzyko krwawienia, infekcji i bólu pozabiegowego . Jest to metoda, która nie wymaga użycia skalpela ani szycia skóry, wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Czas rekonwalescencji to około 3-5 dni.
Pierwszy etap zabiegu to konsultacja medyczna, podczas której zbierany jest wywiad lekarski. Wtedy też pacjent otrzymuje szczegółowe informacje o tym, jak przebiegał będzie zabieg oraz proponowane są konkretne rozwiązania odpowiednie dla danej osoby.
Drugi etap to przeszczep włosów. W pierwszej części zabiegu lekarz znieczula okolicę dawczą, z której pobierane będą pojedyncze zespoły mieszkowe (tył oraz boki głowy). Używane w tym celu jest narzędzie o średnicy od 0,8 mm do 1,2 mm (w zależności od stanu skóry, jakości i gęstości włosów). W jednym zespole mieszkowym zwykle jest od 1 do 4 włosów. Każdy z nich jest oglądany pod mikroskopem, aby znać dokładną liczbę zdrowych, nieuszkodzonych włosów. Po zakończeniu ekstrakcji przystępuje się, po wcześniejszym znieczuleniu, do implantacji zespołów mieszkowych w okolicy biorczej.
Podczas jednego zabiegu można przeszczepić do 3 tysięcy włosów. Ponowne użycie tej samej okolicy biorczej możliwe jest po 6 miesiącach od zabiegu. Po zabiegu zakładany jest opatrunek na okolicę dawczą, który można usunąć następnego dnia. Zaczerwienienie skóry w okolicach dawczej i biorczej zwykle znika w ciągu 3-5 dni.
Pacjent otrzymuje szczegółową instrukcję, w jaki sposób pielęgnować przeszczepione włosy

Wskazania do zabiegu:

• łysienie androgenowe
  • łysienie pourazowe
  • łysienie po oparzeniach
  • łysienie po napromienianiu
  • blizny pooperacyjne
  • łysienie spowodowane stanami zapalnymi skóry – po ich wyleczeniu
  • uzupełnienie zabiegów rekonstrukcyjnych skóry owłosionej głowy

Przeciwskazania:

• zaawansowana cukrzyca
  • nieuregulowane ciśnienie krwi