Przeszczep włosów metodą FUE

FUE (Follicular Unit Extraction) to najnowsza metoda przeszczepu włosów z okolicy potylicznej (tył głowy) do miejsc o zmniejszonej ich gęstości (najczęściej szczyt głowy oraz zakola).

W czasie zabiegu pobierane są jednostki mieszkowo-włosowe za pomocą specjalnych narzędzi o minimalnej średnicy 0,8 mm. Mieszki włosowe są następnie liczone, oceniane i przygotowywane do wszczepienia w okolice biorcze.

Zabieg odbywa się w jednym dniu i nie wyłącza pacjenta z codziennej aktywności. Nie wymaga specjalnego przygotowania chociaż niezbędne jest spełnienie kilku istotnych punktów: przed zabiegiem należy wykonać podstawowe badania krwi dotyczące ogólnego stanu zdrowia oraz krzepnięcia krwi. Na kilka dni przed zabiegiem nie należy przyjmować leków rozrzedzających krew (np. aspiryna), pić alkoholu, mocnej kawy oraz herbaty. W dni zabiegu wskazane jest zjedzenie lekkiego śniadania oraz przyjęcie ewentualnych leków, które pacjent rutynowo zażywa. Skóra głowy jest znieczulana miejscowo, dzięki temu pacjent może samodzielnie w dniu zabiegu wrócić do domu.

WSKAZANIA DO ZABIEGU:

Zabieg przeszczepu włosów metodą FUE proponowany jest przede wszystkim pacjentom, których dotknęło łysienie androgenowe. Jest to rodzaj łysienia, który występuje głównie u mężczyzn, jednak często borykają się z nim również kobiety. Problem może się pojawiać już około 18-20 roku życia i prowadzić do poważnych kompleksów, a nawet epizodów depresyjnych. U pacjentów z łysieniem androgenowym bardzo ważna jest również świadomość o przyczynach ich choroby oraz możliwościach terapeutycznych. Ważne jest aby poza przeszczepem włosów włączyć leczenie tak aby zapobiegać dalszemu postępowaniu procesu.

Opisywana metoda terapii jest także rozwiązaniem dla osób z bliznami. Dzięki zastosowaniu metody FUE możemy przeszczepić jednostki mieszkowo-włosowe i przykryć nieestetyczne i szpecące blizny okolicy owłosionej skóry głowy.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA PLANOWANIE ZABIEGU ORAZ JEGO EFEKT:

Bardzo ważna jest wcześniejsza ocena stanu głowy pacjenta. W czasie konsultacji zbierany jest szczegółowy wywiad z oceną stanu zdrowia, współistniejących chorób oraz możliwości wykonania zabiegu. Następnie oceniana jest okolica skóry głowy:
okolica o zmniejszonej gęstości włosów,aby oszacować potrzebną ilość mieszków.Pytamy pacjenta o oczekiwania
okolica dawcza aby potwierdzić jaka jest realna możliwa ilość mieszków do pobrania
Następnie razem z pacjentem rozmawiamy o realnym efekcie zabiegu i wybieramy najlepszą i najbezpieczniejszą opcję przeszczepu.
Najlepszy efekt zabiegu otrzymujemy gdy okolica dawcza bogata jest w ciemne, gęste włosy. Ważna jest również dynamika procesu łysienia inaczej będzie wyglądało postępowanie u pacjenta starszego u którego proces wypadania włosów nie jest już tak intensywny, a inaczej u młodej osoby która zgłasza nasilenie wypadania włosów w ciągu ostatnich miesięcy czy lat. Dodatkowo istotną informacją jest podłoże genetyczne łysienia.

PRZEBIEG ZABIEGU
ETAP I
KONSULTACJA MEDYCZNA
Na samym początku należy ustalić przyczynę wypadania włosów i ocenić ryzyko postępu procesu. Podczas konsultacji oceniamy stan owłosienia pacjenta oraz proponujemy przebieg leczenia. Na podstawie oczekiwań i możliwości zostanie określona ilość potrzebnych graftów włosa oraz koszt zabiegu.

Podczas wizyty należy poinformować  o chorobach i zażywanych lekarstwach oraz witaminach oraz o planowanych innych zabiegach chirurgicznych.

ETAP II
PRZYGOTOWANIE DO ZABIEGU
Kiedy pacjent zdecyduje się na zabieg, kolejnym krokiem jest zlecenie badań  laboratoryjnych krwi, wykonywana jest dokumentacja fotograficzna.

ETAP III
ZABIEG
Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym.
Zabieg rozpoczyna się od pobierania mieszków włosowych z tylnej i bocznej części głowy. Zespoły mieszkowe są pobierane pojedynczo za pomocą specjalnego urządzenia. Po pobraniu potrzebnej ilości mieszków włosowych następuje drugi etap zabiegu, implantacja w miejscu biorczym.

ETAP IV
GOJENIE
Po zabiegu pacjent dostaje szczegółowe instrukcje pozabiegowe wraz z wypisem. Każdy punkt jest omawiany, aby nie pozostawiać wątpliwości.

PRZEBIEG PROCESU GOJENIA:

Okres gojenia po zabiegu jest bardzo szybki. Okolica dawcza goi się  około 1 tygodnia. Po tym okresie strupki w miejscach po pobraniu włosów oddzielają się, a odrastające dookoła włosy pokrywają poddaną zabiegowi okolice.

Okolica biorcza goi się około 3-5 dni. W tym okresie należy zachować szczególne środki ostrożności by nie uszkodzić delikatnej okolicy.  Okolica biorcza powinna być regularnie nawilżana, powinnyśmy unikać pocierania miejsc po zabiegu. W tym okresie należy unikać wysiłku fizycznego, zajęć w których możliwe jest zabrudzenie i nadkażenie miejsc poddanych zabiegowi oraz noszenia obcisłych nakryć głowy. Przeszczepione włosy przechodzą w fazę telogenu i wypadają.
Nowe włosy odrastają po kilku miesiącach, a pełnym efektem zabiegu można się cieszyć po około 9 miesiącach.